Of je nu illustrator, beeldhouder, fotograaf of animator bent: het is tof om als maker je werk te verkopen. Je verdient er geld mee én je kunt het zien als een vorm van waardering voor je werk. We geven het direct toe: je bezighouden met de praktische zaken rondom de verkoop is misschien niet het interessantste tijdverdrijf. Toch is dit noodzakelijk om de verkoop te stimuleren, mits je het op de juiste manier aanpakt. In dit artikel delen we tips!
Verkoop via je eigen webshop
Het is handig om je werk online te verkopen, via een webshop! Het is zelfs gemakkelijker dan je misschien denkt om zelf een webwinkel in te richten, waarop je je werk verkoopt. Je begint met een domeincheck: controleer of de naam die je voor je website in gedachten hebt nog beschikbaar is. Anders kun je een passend alternatief vinden. Denk na over de juiste domeinnaam, die aansluit op jouw artiestennaam bijvoorbeeld. Vervolgens kun je een domein registreren, waarna je een webwinkel inricht. Je hebt de optie om hier zelf mee aan de slag te gaan, of om de hulp van een websitebouwer in te schakelen. Bedenk wat jij het prettigst vindt.
Fysieke winkel starten
Het is ook een mogelijkheid om je werk in een fysieke winkel te verkopen. We zeggen er wel direct bij: hier komt over het algemeen meer tijd bij kijken dan bij een webwinkel het geval is. Zo kan het al een flinke klus zijn om een beschikbare en passende winkelruimte te vinden. Hier moet vervolgens op reguliere winkeltijden iemand aanwezig zijn voor de verkoop. Een voordeel is wel dat je het in een fysieke winkel misschien eenvoudiger vindt om je werk aan te prijzen en er iets over uit te leggen. Naast een regulier winkelpand kun je er tevens aan denken om in bijvoorbeeld je atelier klanten langs te laten komen om werk mee te nemen. Je kunt een winkel op die manier in verschillende vormen gieten.
Werk verkopen op externe locaties
Probeer je netwerk uit te bouwen, zodat je werk ook op externe locaties kan worden verkocht. Zo worden er bijvoorbeeld beurzen, markten en andere relevante evenementen georganiseerd, waar je je werk kunt aanbieden. Hier kost het je minder tijd en energie om publiek naar je toe te laten komen: dit publiek is immers al aanwezig op het evenement, en komt zo ook langs jouw werk. Om de kans op verkoop te vergroten, is het slim om zelf ook op dergelijke events aanwezig te staan – om je gezicht te laten zien en om antwoord te kunnen geven op eventuele vragen. Geef geïnteresseerden direct je visitekaartje mee, zodat ze op een later moment nog eens je website kunnen bekijken. Op die manier zal je worden onthouden!