Als jij ervaring hebt met het ontwikkelen van mobiele apps, dan weet jij als geen ander hoe belangrijk UX is. User Experience, oftewel gebruikservaring, gaat over de ervaring van een gebruiker tijdens de interactie met een website of een app.
Nadat er een prototype is van het product zal een UX-designer testen of de software ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is, en of het de gebruiker iets oplevert. Vaak wordt van SaaS-producten een hoge mate van kwaliteit verwacht, maar wist je dat bitcoincasino’s pioniers zijn op dit gebied? Het is dus de moeite waard om te kijken wat we van ze kunnen leren.
Wat is een bitcoincasino?
Eigenlijk is het heel eenvoudig: een bitcoincasino is een online kansspelaanbieder waar je kunt gokken met crypto, zoals bijvoorbeeld Bitcoin. In Nederland zijn online casino’s legaal, maar geen enkele aanbieder met een Nederlandse licentie biedt momenteel de mogelijkheid om te gokken met crypto. Toch is het Bitcoin casino in Nederland geen onbekend begrip, want veel betrouwbare buitenlandse casino’s accepteren wel crypto. Er zitten volgens sommige spelers namelijk wel degelijk een aantal voordelen aan: je krijgt vaak snel uitbetaald, en internationale transacties zijn een stuk goedkoper.
Een snelle website
We vertellen je waarschijnlijk niets nieuws als we zeggen dat langzame websites voor irritaties zorgen. Dit is dus een van de belangrijkste aspecten van een betere User Experience. Wist je dat maar liefst 40% van de gebruikers de website verlaat als deze niet binnen drie seconden geladen is?
Niet alleen heeft de snelheid van de website invloed op hoe potentiële klanten jouw website en dus jouw bedrijf zien, maar een trage website kan ook impact hebben op de Search Engine Optimization (SEO). Een langzame website zal door Google sowieso minder hoog worden getoond in de zoekresultaten, ook omdat meer gebruikers op “vorige” zullen klikken wanneer de website niet snel genoeg laadt. Ook dit heeft namelijk een negatief effect op de SEO.
Hier kun je op verschillende manieren aan werken:
- Het optimaliseren van Javascript en CSS-bestanden,
- Het optimaliseren van afbeeldingen
- Het kiezen van de juiste hosting.
Maar bitcoincasino’s doen nog iets goed: de registratie is doorgaans een stuk sneller dan in andere online casino’s. Een online casino met een Nederlandse licentie moet verplicht een klantenonderzoek uitvoeren. Dat biedt natuurlijk een goede bescherming van de speler, maar het neemt ook tijd in beslag. Een cryptocasino is doorgaans een stuk anoniemer, waardoor je automatisch sneller aan de slag kunt. En dat komt de gebruikservaring ten goede.
Een goede gebruikservaring bij online betalingen
De gebruikservaring moet zeker goed zijn op het moment dat de klant moet betalen. Dit laat zien dat je zijn of haar financiële veiligheid en gebruiksgemak serieus neemt, en dat je te vertrouwen bent. Het is waarschijnlijk geen verrassing, maar een goede UX zorgt voor hogere conversie. Uit onderzoek onder zakelijke kopers blijkt dat 20% meestal niet kan betalen met de gewenste betaalmethode. Zorgen dat je gebruikers af kunnen rekenen op de manier die hun voorkeur geniet kan zelfs leiden tot een 10% tot 30% hogere conversie.
Met andere woorden: het is ontzettend belangrijk om je betaalproces goed op orde te hebben. We kunnen in dat opzicht zeker iets leren van bitcoincasino’s. Door crypto aan te bieden straal je als bedrijf uit dat innovatie centraal staat binnen je bedrijf, en dat je het belangrijk vindt om je bedrijf verder te digitaliseren.
In het geval van cryptocasino’s betekent dat met name dat je de privacy van spelers hoog in het vaandel hebt staan. Crypto is volledig gedecentraliseerd, en er komen geen banken of andere instanties bij aan te pas, waardoor je bijna helemaal anoniem bent. Daardoor worden betalingen vaak ook binnen enkele minuten verwerkt, waardoor de speler snel kan worden uitbetaald. Dit draagt bij aan het vertrouwen dat jouw bedrijf schept.
Een slim gebruik van technologie
Tegenwoordig is technologie veel meer dan alleen een ondersteunend hulpmiddel. Het is een cruciaal verlengstuk van je bedrijfsdoelen. Dat betekent dat bedrijven die technologie op een slimme manier inzetten, en deze volledig integreren, een stapje voor hebben op de concurrentie.
Veel casino’s hebben dat goed begrepen. Niet alleen omdat ze bijvoorbeeld innovatieve betaalmethoden, zoals crypto, gebruiken, maar ook omdat ze vaak de nieuwste technologieën snel omarmen. Zo speelt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol in online casino’s. AI kan op verschillende manieren worden ingezet.
Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om data te analyseren om op die manier een persoonlijker spelaanbod aan te kunnen bieden aan de speler. Ook kan AI helpen bij het beveiligen van de website, door op basis van een groot aantal gegevens makkelijker verdachte patronen op te pikken. Generatieve AI kan ook gebruikt worden voor het ontwikkelen van een chatbot. Een goede klantenservice is essentieel, en door zo’n chatbot te hebben kan de klant het casino 24/7 bereiken. Ook heeft het personeel zo meer tijd, waardoor de wachttijd korter is wanneer je telefonisch of via e-mail contact opneemt.
Een technologie als Virtual Reality (VR) wordt ook steeds meer gebruikt in online casino’s. Het kan spelers een unieke en authentieke ervaring bieden. Hoewel deze technologie nog in zijn kinderschoenen staat, winnen VR-casino’s, zeker in het buitenland, aan populariteit.