Ongekende toekomstmogelijkheden voor narrowcasting dankzij AI

Ongekende toekomstmogelijkheden voor narrowcasting dankzij AI
Het gebruik van narrowcasting was altijd al een sterk middel om specifieke groepen mensen snel van bepaalde informatie te kunnen voorzien. Met de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) wordt het heel eenvoudig om die informatiestromen nog meer te personaliseren. Dit biedt ongekende mogelijkheden voor de aanbieders van dergelijke systemen. De verwachting is dan ook dat narrowcasting de komende jaren nog veel vaker zal worden toegepast.

Wat is narrowcasting precies?

Iedereen kent ze wel: de beeldschermen op toonbanken van winkels, waarin de weekaanbiedingen voorbij komen. Maar ook op allerlei andere plaatsen kom je dergelijke schermen tegen. Ze tonen over het algemeen content die specifiek voor die plek is bedoeld. Daarmee vormt narrowcasting letterlijk de tegenhanger van broadcasting, een term die veel meer ingeburgerd is geraakt. Onder broadcasting verstaan we bijvoorbeeld het uitzenden van een televisieprogramma. Zo’n programma wordt door een breed publiek ontvangen en iedereen ziet hetzelfde. Bij narrowcasting zend je als het ware uit voor slechts één locatie, al kunnen er natuurlijk wel meerdere locaties zijn waar dezelfde informatie wordt getoond.

Personalisatie op een hoger niveau

Door informatie zo gericht mogelijk aan een bepaalde doelgroep te adresseren, kun je de effectiviteit van de communicatie vergroten. Je kunt narrowcasting software gebruiken om wachttijden of aanbiedingen te vermelden, maar ook om lokaal nieuws te brengen of lokale ondernemers elkaar te laten ondersteunen door bij elkaar in de zaak te adverteren. Met kunstmatige intelligentie en data-analyse ben je in staat om de personalisatie van dergelijke berichten naar een nog hoger niveau te tillen. Immers: op het moment dat je weet wie er op dat moment naar het scherm kijkt, kun je de getoonde informatie daarop aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een ruimte waarin zich mensen bevinden die zich al als bezoeker hebben geregistreerd of mensen die net een specifieke aankoop hebben gedaan en gerelateerde producten te zien krijgen.

Overal toepasbaar

Tegenwoordig is narrowcasting overal toepasbaar. Voorheen waren exploitanten van dergelijke systemen afhankelijk van stabiele internetverbindingen op het vaste netwerk, maar nu draadloos internet laagdrempelig beschikbaar is, zijn de mogelijkheden in principe ongelimiteerd. We zien narrowcasting dan ook op vrijwel elke locatie opduiken. In de trein krijgen we op een beeldscherm te zien wanneer we op het volgende station aankomen, onderwijsinstellingen tonen op schermen de roosterwijzigingen. En wat te denken van de volledige prijslijst in een cafetaria? Voorheen moest die op een lichtbak worden gezet en het wijzigen van de prijzen was een heel karwei. Nu is het allemaal realtime te wijzigen dankzij narrowcasting.

Alles in eigen beheer

Snelle communicatie bereik je door alle overbodige schakels te elimineren. In het geval van narrowcasting betekent dit dat je bij voorkeur het beheer in eigen hand neemt. Geen samenwerkingspartner die jouw bericht in het systeem moet plaatsen; je regelt dit gewoon zelf vanuit het uitgebreide softwarepakket. Het enige dat je dan nog zelf moet doen, is zorgen voor de beeldschermen en de verbinding, zodat alles naadloos met elkaar kan communiceren. Je hoeft op niemand te wachten om een bepaald bericht uit het systeem te halen, je past alles direct zelf aan en je doelgroep daardoor permanent op de hoogte van alles waarvan jij vindt dat men het moet weten.

Communicatie slimmer maken

Met behulp van AI en data-analyse kun je de communicatie met de doelgroep slimmer maken. Wordt in een bedrijf vaak overgewerkt? Op basis van de HR-data kun je dan berichten tonen over een betere werk-privébalans of over vakantiedagen. Zien slimme camera’s in een winkel een senior binnenstappen? Dan kan AI de getoonde aanbiedingen hierop afstemmen. Communicatie met de doelgroep wordt zo in de toekomst steeds slimmer.

 

Door Personnel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *