YouTech Reporter: Monster Jam

30 september 2013 Door: Rubriek: Verkeer, transport en ruimte(vaart)

YouTech Reporter Gudo van Ee bezocht afgelopen weekend Monster Jam, in het GelreDome in Arnhem. Hij maakte voor jullie het volgende verslag:

Ik mocht als Youtech reporter naar Monster Jam en met eigen ogen deze gave Amerikaanse show bekijken en bewonderen. Dit is echt Amerikaans big spectaculair en veel show. Maar ik vond het gaaf en heb echt een hele toffe dag gehad.

Rondleiding

s ’Morgens heb ik eerst een rondleiding gehad van Kiki, zij is mede organisator van Mojo en Mojo regelt alles voor de show. Kiki vertelde dat deze show al 9 jaar hier in Nederland word vertoond en dat het geboren was uit het Amerikaanse trekker pulling. Alle monster trucks komen hier binnen op gewone kleine autobanden en voor elke show zetten ze de grote banden er onder. Een gewone monster truck weegt gemiddeld ruim 4 ton, heeft 1 stoel maar heeft wel 2 sturen. Waarom precies dat weet ik niet. In Arnhem doen 12 monster trucks mee die worden bestuurd door mannen en 1 vrouw.

De monster trucks

monsterjam1

Elk monster truck heeft een naam zoals Spiderman, Hulk of Thor. Ze wegen dus ruim 4 ton, zijn 3 meter breed, 3 meter hoog en 6 meter lang. De banden zijn 1 meter dik en 1,68meter hoog. De motors zijn speciaal gemaakt voor deze monster trucks en ze zijn heel sterk. Ze hebben wel meer dan 2000pk paardenkracht dus dat zijn 2000 paarden. Een monster truck kost wel 75.000 euro. Het zand waar de monsters op rijden is dirt grond dat speciaal en alleen word gebruikt voor de shows in Arnhem, na deze 2 dagen word het weer opgeruimd en bewaard voor het volgende jaar.

Pit Party

Na al deze informatie ben ik verder alleen op pad gegaan, en liet Monster Jam op mijn af komen. Dus hop naar de pit party, dat is eigenlijk een grote showroom waar alle monstertruck te kijk staan. Je kunt daar vragen stellen aan coureurs en op de foto gaan met ze, maar ik spreek niet goed Engels dus heb naar al het moois en bijzonders gekeken en dat was echt gaaf. De tijd vloog voorbij en tussendoor ben ik Rick nog vaak tegen gekomen. Hij was van Youtech want Youtech was er met een echte pitstraat en een formule 1 auto waar je autobanden kon verwisselen. Je kon er ook racen, dat was een flink succes er stonden rijen met kinderen te wachten. Dus Youtech heeft naam gemaakt op Monster Jam.

De show

Na de pit party begon de show pas echt. Het maakte niet uit waar je zat, de show was op het hele terrein goed te zien. Om het voor de rijders ook leuk te houden zat er ook een wedstrijd element in. Ze rijden tegen elkaar en voor elke sprong of show krijgen ze punten. Aan het einde van de dag is er een winnaar. Door de show heen rijden er ook auto’s, quads en motoren over het terrein. Ze doen hun best en geven ook een geweldige show weg maar eigenlijk zijn ze gewoon mini’s vergeleken met de monstertrucks, maar het was wel een grappige effect op het geheel. Omdat ook de coureurs even wat moeten drinken was er een hele kleine pauze. Veel mensen gingen ook even wat eten. Gelukkig ik niet want uit het niets ging de show weer verder en begon het klapstuk van de dag: de BACK FLIP. monsterjam2Deze act wordt door 1 man beheerst: Tom Meents die de monstertruck Maximum Destruction bestuurd. Hij heeft aan deze stunt 5 maanden gewerkt en in Amerika is het hem al gelukt om die stunt in shows te laten zien. Hier in Arnhem zou het de eerste mogelijkheid zijn om deze in Europa te laten zien. Het was jammer dat niet iedereen deze stunt zag, want veel mensen waren nog weg. Maar ik zat er wel helemaal klaar voor. Oké ik werd ook verrast, maar ik had net op tijd mijn camera klaar en heb de stunt gefilmd. Het was een schouwspel met licht, geluid en veel vuur maar het lukte niet. Hij kwam op zijn motorkap terecht dus niet op 4 wielen. De stunt mislukt, maar gaaf was het wel en ik was erbij. Misschien lukt de stunt zondag wel. De show ging daarna verder en de tijd vloog echt voorbij. Het was fantastisch en als Youtech reporter heb ik ook geprobeerd om dingen te weten te komen, maar ja het is 1 grote show en het is moeilijk om coureurs te interviewen als je geen Engels kan dus weet ik als ik echt verder wil in de wereld van techniek ik beter moet worden in Engels. Dus toch nog wat geleerd.

yt_gudo