STRP: SCREEN ON | NO SCREEN

09 april 2015 Door: Rubriek: Creatief en ontwerpen

Schermafbeelding 2015-04-09 om 09.56.26
Zelf onderdeel worden van een beeldscherm? Reporters Niek en Jol ondervonden zelf hoe dat was tijdens YouTech VIPS bij STRP BIENNALE in Eindhoven.

Achter, voor en ìn de schermen

Van 20 tot en met 29 maart vond in het Klokgebouw in Eindhoven de STRP Biënnale plaats. Dit is een festival dat volledig in het teken staat van kunst, muziek en technologie. Dit jaar was het thema SCREEN ON | NO SCREEN. In de expositie werd onderzocht wat het beeldscherm en dat wat erachter zit nu voor invloed heeft op onze cultuur, leefwereld en op onszelf. Dit omdat in de huidige maatschappij bijna iedereen zit vastgekluisterd aan een scherm, van welk formaat dan ook. Of breken we er langzaamaan doorheen? De YouTech VIP’s kwamen vorige week dinsdag achter dit antwoord.

Zelf onderdeel van het beeldscherm

Tijdens de expositie werden wij als YouTech VIP’s zelf onderdeel van een beeldscherm. We namen er zowel een kijkje achter, voor en ìn. Dit was ook goed te zien in het werk Spotter van Chris Koolmees. Via een camera werden je dansmoves geregistreerd, waardoor je de muziek en jouw eigen achtergrond op een scherm kon aansturen. Dit gebeurde echter niet wanneer je als een houten klaas wat aan het schuifelen was op de dansvloer.

Lichtkunst

STRP 049
Ook hingen er beeldschermen waar van alles op te zien was. Zo ook de lichtshow Destructive Observation Field van de Duitse kunstenaar Robert Henke, waarmee het STRP Festival werd geopend. Eigenlijk is het kunstwerk een happy experiment, want de kunstenaar was wat aan het spelen met één van de sterkste lasers ter wereld en een plaat van zwart perspex. Na een tijde wat geëxperimenteerd te hebben ontdekte hij dat een deel van het licht reflecteerde op het scherm en prachtige kleuren gaf. De plaat neemt zevenennegentig procent van de warmte op en de overige drie procent van de laserstraal wordt omgezet in kleurenfiguren, die sterk doen denken aan een supernova. Wat er zo speciaal is aan dit werk? Door de warmte van de laserstraal de plaat langzaam en willekeurig aftast, verandert de oppervlakte continu. Na een tijd wordt de plaat van zwart perspex vernietigd en hiermee verdwijnen ook de lichtreflecties. Wat een happy ending.

Zoveel meer

Maar naast het bovengenoemde was er nog veel meer te zien. Zo stond er een computer waarin websites werden omgezet naar een Mondriaanachtig schilderij, hing er een klok die de tijd aangaf door middel van Twitter berichten, werden rotsklimmers tevoorschijn getoverd met een bepaalde app, kon je met een Oculus Rift iemand onder je zien staan die verderop onder een camera stond, werd er kunst gemaakt met gehackte printers en kopieerapparaten en kon je kantoren bespieden om te zien of er nog wel genoeg koffie in de kan zat.

Printers

STRP 008
De printerij bestond uit acht gehackte printers en erg veel papier. De printers waren zo gehackt dat ze nu nog maar één taak konden uitvoeren. Bij de eerste printer kon je je velletje papier halen, bij de andere printers kon je door aan knoppen te draaien hele mooie en unieke vormen printen. Op elke printer zaten andere knoppen, sommige waren voor meer kleur, andere voor meer chaos, en weer andere voor een grotere vorm of niet.

Optische illusies

STRP 015
Het kunstwerk van Robin de Kruijff was prachtig, het was een groot doek waarop kleurige losse lijntjes het beeld vormden. Alle lijntjes waren allemaal net wat anders in lengte, dikte, kleur en rotatie. Door het steeds veranderende licht dat er op valt lijkt het dat de lijntjes bewegen, en dat geeft een heel bijzonder, en rustgevend effect.

STRP is voor dit jaar afgelopen. Het was interessant om nu eens zelf deel uit te maken van een beeldscherm, omdat we hier dagelijks mee in contact zijn.