Niek in onderzeeër Zr. MS. Bruinvis

16 september 2014 Door: Rubriek: Verkeer, transport en ruimte(vaart)

foto4Vorig weekend vond de 37e editie van de Wereldhavendagen in de Rotterdamse haven weer plaats. Ruim 450 duizend (!) mensen namen een kijkje.

De redactie van YouTech had weer een hele toffe VIP georganiseerd, namelijk een kijkje in de onderzeeboot Zr.MS. Bruinvis, een van de onderzeeboten van de Walrusklasse.

De onderzeeboot

De onderzeeboot is 68 meter lang en 9 meter breed en heeft een diepgang van 8 meter. De snelheid onderwater is 20 knopen, ongeveer 37 kilometer per uur. De onderzeeboot heeft twee verdiepingen in het middenschip en bevat vier verblijven. De boot bestaat uit drie compartimenten. De bemanning bestaat uit ruim 60 mannen en is opgedeeld in rangen en iedere rang heeft zijn eigen verblijf.

foto2

De binnenkant

In het middelste gedeelte van de boot zit voornamelijk het leefgedeelte waar ze eten en slapen. Boven is een officierenverblijf. Achterin is de machinekamer. De deur naar de machinekamer is erg klein, zodat ze als ze een lekkage hebben ze die makkelijk kunnen sluiten en er verschillende compartimenten ontstaan. Eigenlijk hetzelfde als wat je misschien in de film Titanic hebt gezien, alleen daar waren ze niet hoog genoeg, waardoor het water er uiteindelijk eroverheen liep.

In de machinekamer wordt iedere kubieke meter benut met nuttige apparaten. Er zijn veel leidingen, pompen en er staan drie dieselmotoren, die met zijn drieën meer dan een megawatt energie op kunnen wekken om zo snel mogelijk de batterij van de elektrische motor op te laden.

Voorin de onderzeeboot liggen de torpedo’s en zijn er drie lanceerbuizen, dus ze kunnen tegelijkertijd vier torpedo’s invoeren. Als een torpedo de vijandelijke boot vindt ontstaat er een luchtruimte onder de boot en daardoor breekt de boot. Hij schiet dus niet ín de boot, maar eronder. Ook hangt er hier een ontsnappingspak. In het midden van het plafond zit namelijk een sluis. Buiten de sluis is water en binnen is lucht. Als ze op de bodem van de zee belanden en ze kunnen niet meer aan de oppervlakte komen, dan kan iemand in de sluis die ze dan vol laten lopen met water en uiteindelijk kan diegene die in het pak zit aan de buitenkant ontsnappen en zo kan dan heel de bemanning één voor één ontsnappen. Verder is het nog een klein sportschooltje, want er lagen een aantal gewichten. Zo kunnen ze toch nog wat aan sport doen om fit te blijven.

foto

In de centrale van de boot bevinden zich de periscopen, die je misschien wel kent van films of televisieprogramma’s. Hiermee kunnen ze als ze onderwater zitten om zich heen kijken. Dit is dus het enige wat een beetje boven het wateroppervlak uitsteekt. Met de periscopen kunnen ze ook inzoomen en ongezien foto’s en filmpjes maken.

foto3

Aan de ene kant luisteren mensen met headsets naar contacten in de buurt van de onderzeeboot. De sonar kan vaststellen uit welke richting het geluid komt, zodat ze weten waar een bepaald contact zit en als ze die boot dan in het vizier hebben kunnen ze erachter aan gaan varen en er eventueel een torpedo op afvuren.

Aan de andere kant zitten de technische mensen, die de motor starten en de boot varen. Het sturen gaat met een klein stuurtje. Boven water kan er links en rechts gestuurd worden en onderwater kan de bestuurder ook nog duwen en trekken, net zoals in een vliegtuig, om te stijgen of te dalen. Ook bevindt zich hier iemand die op de zeekaart kijkt. Ze krijgen net als mensen die een navigatiesysteem in de auto hebben een signaaltje van een satelliet, waardoor ze precies weten waar ze zitten.

Hoe werkt het onderwater gaan?

Het onderwater gaan van de onderzeeboot werkt op een erg grappige manier. Over de hele lengte van de boot zitten namelijk een soort zwembandjes waar normaal lucht in zit. Met een stop aan de bovenkant kunnen ze de lucht uit de tank blazen en aan de onderkant komt er water in, zodat er minder drijfvermogen is en de onderzeeboot het water in zakt.
De aandrijving van de boot is diesel en de boot is ook hybride, zoals velen auto’s tegenwoordig. Aan de oppervlakte kunnen ze lucht aanzuigen voor de dieselmotoren, dit noemen ze snorkelen. Maar als ze dieper zitten varen ze alleen op een elektromotor.

De rondleiding in de onderzeeboot was erg interessant en het was heel erg tof om dit eens mee te mogen maken.