Adem lekker DEEP in…

04 juni 2015 Door: Rubriek: Creatief en ontwerpen

DEEP Cinekid

Owen Harris (Ierland) en de Nederlandse Niki Smit van Monobanco PLAY hebben iets heel tofs ontwikkeld. Het is een ‘meditatieve ademhalingsgame’ en ze hebben ‘m DEEP genoemd. Het is een vernieuwende game die je bestuurt met je ademhaling. Op het Cinekid Festival (dit jaar van 15 tot en met 23 oktober in de Westergasfabriek in Amsterdam) zal DEEP voor het eerst in Nederland én voor het eerst met meerdere mensen samen te spelen zijn.

Virtual Reality Diepzeewereld

In DEEP kan je samen met anderen navigeren door een wonderlijke en mysterieuze virtual reality diepzeewereld. Je beweegt je voort door diep vanuit je middenrif in en uit te ademen. Met een band om je middel die de ademhaling meet en de virtual reality bril Oculus Rift op het hoofd ga je op in een rustgevende, meditatieve onderwateromgeving.

In het MediaLab van het festival zal de game voor het eerst te spelen zijn met meerdere mensen tegelijk. Bezoekers betreden een ruimte waar ze, afgesloten van het festivaltumult, even volledig kunnen opgaan in een andere wereld. In deze virtual reality omgeving zullen spelers elkaar opzoeken en samenwerken om in een gezond ademhalingsritme te komen. In DEEP gaat het om één worden met de omgeving, én met elkaars ademhaling.

Buikademhalingstechnieken

DEEP is geïnspireerd op buikademhalingstechnieken die ingezet worden om paniekaanvallen te bezweren. Doordat de game bestuurd wordt door middel van ademhaling is deze ook voor minder valide mensen toegankelijk en dat vinden wij natuurlijk extra tof.

DEEP is de eerste game in een serie van games en applicaties die gebruik zullen maken van deze ademhalingsaansturing. De basisgame wordt ontwikkeld voor PC, Mac, Linux en is geoptimaliseerd voor de Oculus Rift.