‘Ontspannen wandelen met Alpaca’s’ werd per ongeluk internethype

20 maart 2017 Door: Rubriek: Geld en handel

alpacaEen maand geleden heb ik voor de grap een “Wandelen met alpaca’s”-evenement aangemaakt op Facebook. Wat begon als een grap, groeide uit tot een evenement met meer dan een half miljoen weergaven. Daarom vraag ik me nu af, hoe werkt dit sneeuwbaleffect precies?

Wat is een internethype?

Een internethype is eigenlijk niet meer dan een onderwerp dat vanuit het niets gigantisch veel aandacht krijgt van een bepaalde doelgroep. Hypes zie je vandaag de dag overal, van de “Damn Daniel” tot het planken wat een paar jaar geleden een hit was. Al deze hypes waren er er honderd jaar geleden nog niet: toen was de technologie totaal anders én waren er nog geen sociale media. Facebook overspoelt consumenten dagelijks met nieuwe hypes.

Hoe ontstaat een internethype?

Een hype kan dus alle vormen hebben, van een telefoon die onbreekbaar is tot een Facebook-evenement. Maar de vraag is, hoe ontstaat zo’n hype? Een hype ontstaat met behulp van een paar factoren. Ten eerste geeft een rage een gevoel van geluk, hierdoor is het ook aanlokkelijker dan iets dat geen rage is geworden. Ook speelt social media een onmisbare grote rol bij het ontstaan van een rage. Als mensen iets zien wat ze leuk vinden is de kans groter dat ze het zullen delen met hun vrienden, hierdoor ontstaat het sneeuwbal-effect. Ook kan een rage ontstaan door veel sponsors: dit betekent dat bedrijven veel geld investeren in het laten ontstaan van een rage.

Kun je zelf een internethype maken?

Of je zelf een rage kunt laten ontstaan is nog maar de vraag. Bij mij gebeurde het puur toevallig. Ik denk dat, als je een rage wilt creëren, er niet teveel nadruk op moet leggen dat het groot móet worden. Maar vooral ook geniet van de vorderingen die je hebt gemaakt.